راهکارهای تقویت رهبری همدلانه در مدیران

برخی از رهبران به طور طبیعی بیش از دیگران همدل هستند و نسبت به همسالان خود که در ابراز همدلی مشکل دارند، دارای برتری هستند. اکثر رهبران در حد وسط بین همدلی و عدم همدلی قرار می‌گیرند و گاهی اوقات یا تا حدی، همدل هستند. خوشبختانه، این یک ویژگی ذاتی نیست، بلکه اکتسابی است و می‌توان رهبری همدلانه را آموخت. اگر حمایت و زمان کافی به مدیران اختصاص داده شود، رهبران می‌توانند مهارت‌های همدلی خود را از طریق کوچینگ، آموزش، یا فرصت‌ها و ابتکارات توسعه‌ای تقویت و توسعه دهند. رهبران سازمانی و مدیران منابع انسانی می‌توانند بر یک محیط کار همدلانه‌تر را تشویق کرده و به سایر رهبران و مدیران کمک کنند تا مهارت‌های همدلی خود را به روش‌های ساده بهبود بخشند.

۱- در مورد اهمیت همدلی در محل کار صحبت کنید

اجازه دهید، رهبران بدانند که همدلی مهم است. بسیاری از مدیران بر مهارت‌های وظیفه محور نظیر نظارت و برنامه‌ریزی جهت کنترل عملکرد اعضای تیم خود بسیار تأکید دارند؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد که فهم، مراقبت و توسعه دیگران بسیار مهم‌تر است. به رهبران توضیح دهید که اختصاص دادن زمان و توجه به دیگران باعث تقویت همدلی آن‌ها می‌شود که به نوبه خود، عملکردشان را افزایش داده و اثربخشی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

۲- مهارت‌های گوش دادن را آموزش دهید

برای فهم دیگران و درک احساس آن‌ها، مدیران باید شنونده‌های خوبی باشند و در تکنیک‌های گوش دادن فعال ماهر باشند تا از طریق آن به دیگران نشان دهند که صحبت‌های آن‌ها را می‌شوند و نگرانی‌ها و مشکلاتشان را درک می‌کنند. وقتی یک مدیر شنونده خوبی است، افراد احساس احترام می‌کنند و اعتماد بین اعضای تیم افزایش می‌یابد. برای نشان دادن بالاترین سطح همدلی در محیط کار، مدیران باید بر گوش دادن (به منظور شنیدن معنای آنچه دیگران می‌گویند) تمرکز کنند و نباید صرفاً به کلمات بیان شده توجه کنند بلکه به احساسات و ارزش‌های نشان داده شده از طریق نشانه‌های غیرکلامی نظیر لحن، سرعت گفتار، حالات چهره و ژست‌ها تمرکز نمایند.

۳- دگراندیشی را تشویق کنید

مدیران باید خود را دائماً به جای شخص مقابل بگذارند. برای مدیران، این امر شامل در نظر گرفتن تجربیات شخصی یا دیدگاه‌های کارکنان می‌باشد. همچنین می‌تواند برای حل مسائل، مدیریت تعارضات یا ایجاد نوآوری تأکید گردد. فهم نقش هویت اجتماعی برای خود و دیگران بسیار مفید است. همدلی به ویژه برای ابتکارات مؤثر برای تنوع سازمانی نیز ضروری است.

۴- دلسوزی را پرورش دهید

از مدیرانی حمایت کنید که به احساس دیگران اهمیت می‌دهند و تأثیرات تصمیمات کسب‌وکار بر کارکنان، مشتریان و ذینفعان را در نظر می‌گیرند. فراتر از بیانیه ارزش‌های سازمانی حرکت کنید و برای پرورش دلسوزی، وقت بگذارید. به یاد داشته باشید، کارکنان شما به مسئولیت اجتماعی اهمیت می‌دهند، مدیران سازمان شما نیز باید همین گونه باشند.

 

برگرفته از کتاب «مهارت‌های ارتباطی اثربخش؛ همدلی» نوشته دکتر جواد فقیهی‌پور و ساناز مصطفوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *